Tiskové zprávy

Dvě vlny pandemie vyhnaly e‑commerce k 26% meziročnímu růstu, Češi nechali v e‑shopech 196 miliard korun

07. 01. 2021

    Češi utratili v roce 2020 na internetu 196 miliard korun, tedy o 26 % více než v předchozím roce. Informaci přináší nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Pandemie koronaviru změnila chování českých zákazníků v online prostoru – od dočasného přechodu na bezkontaktní platby po inklinaci důvěřovat při nákupu spíše větším a důvěryhodným e‑shopům. Během uzavření retailu vznikaly nové e‑shopy jako nový prodejní kanál, často jako doplněk ke kamennému obchodu. Celkem je na českém trhu zhruba 49 500 e‑shopů. Skokanem roku byl segment knihy, filmy a hry (+ 47 %), jídlo (+ 45 %) a sport (+ 43 %). To a mnoho dalších čísel přináší každoroční analýza české e‑commerce, kterou zpracovává nákupní rádce Heureka.cz. Infografiku k analýze si můžete prohlédnout zde.

    Zavřený kamenný svět nahrával e‑shopům

    „Česká e‑commerce se meziročně dařilo už od počátku roku, meziročně rostla už v lednu i v únoru více, než jsme čekali. Efekt“ hokejky „, tedy strmý nárůst v porovnání s předchozím obdobím i loňským rokem, jsme zaznamenali v březnu a dubnu. Obdobná situace pak nastala s příchodem podzimu. Extrémní čísla byla v tomto období spojením lockdownu a vánoční, tedy nejsilnější, sezóny,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a pokračuje: „Do online prostoru se vlivem uzavření obchodů přesunuli i zákazníci, pro které to třeba byla vůbec první zkušenost s online nákupy. Odrazilo se to také na chování zákazníků – co se týče výběru e‑shopů, plateb nebo dopravců.“

    Z více než 163 miliónů unikátních vyhledávání na Heurece hrál (nepřekvapivě) v uplynulém roce prim výraz "respirator ffp3″ s celkově 400 000 hledáními.

    Obrat e‑commerce v ČR v roce 2020 (v mld kč)

    Meziroční změna

    196

    + 26 %

    Informaci doplňuje i Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK): „Dosažené rekordní obraty nebyly zadarmo. České e‑shopy se dokázaly bleskově přizpůsobit nečekané poptávce a zvládly nejkritičtější období ve vysoké kvalitě. Díky tomu zákazníci, kteří dosud on-line nákupů tolik nevyužívali, získali pozitivní zkušenosti a u internetového nakupování zůstanou i do budoucna.“Z pohledu obratu byl nejsilnějším dnem uplynulého roku pátek 27. listopadu, tzv. Black Friday. Následovala hned neděle 29. listopadu a pondělí 30. listopadu. „Letos byly klíčové dny e‑commerce poměrně brzy, tradičně vrcholí sezóna po Black Friday až v polovině prosince. Je patrné, že zákazníci nechtěli nákupy nechávat až na poslední chvíli,“ říká Tomáš Braverman.

    Důležitá byla důvěra ve značku, výhodou mohly být kamenné prodejny

    „S ‚nuceným’ přesunem do onlinu začali zákazníci u e‑shopů klást mnohem větší důraz na známost značky a na důvěryhodnost obchodu. Velkou výhodou, především koncem roku s druhou vlnou pandemie, měly větší eshopy, které navíc disponovaly kamennými prodejnami a zákazníci je mohli využít jako odběrná místa,“ vysvětluje Tomáš Braverman z Heureky.

    Vládní opatření a jarní omezení kontaktu se podepsalo také na platebních metodách, které zákazníci využívali. „Dobírka vlivem opatření klesla v jarních měsících na nulu a platbu online si tak museli vyzkoušet téměř všichni zákazníci e‑shopů,“ popisuje jarní situaci Tomáš Braverman a pokračuje: „Na aktuálních číslech se však tato zkušenost výrazně nepodepsala, využívání online plateb i dobírky je na podobných číslech jako vloni.“ Podíl dobírky v e‑shopech je 29 %, platba kartou 26 %, platba při převzetí v kamenné prodejně má 29 %.

    Platební metody v e‑shopech – aktuální podíl

    2020

    Dobírka

    29,00%

    Platba kartou online

    26,00%

    Platba bankovním převodem

    8,00%

    Platební tlačítko

    4,00%

    Paypal, splátky a jiné

    4,00%

    Platba při převzetí

    29,00%

    Do onlinu se kromě zákazníků přesunuli i prodejci

    I když část e‑shopů v loňském roce zanikla, vznikla vlivem koronakrize spousta nových e‑shopů. Buď jako těch zbrusu nových anebo často jako další prodejní kanál k už k zavedeným kamenným prodejnám. Celkový počet e‑shopů na českém trhu Heureka odhaduje na 49 500.

    „Původně jsme v letošním roce očekávali mírnou konsolidaci, vlivem koronakrize a nutnosti obchodníků přesunout své aktivity do online prostoru však počet e‑shopů meziočně opět vzrostl. Pokud se tak bavíme o celém trhu s e‑shopy, kde figurují i malí prodejci s desítkami objednávek měsíčně, tak odhadujeme, že je na českém trhu zhruba 49 500 e‑shopů,“ dodává Braverman. Ne všechny e‑shopy však ze dvou vln ’lockdownu’ těžily. „Z našeho rozsáhlého průzkumu mezi e‑shopy víme, že celá třetina e‑shopů vnímala negativní dopad celé situace na svůj byznys. Vše samozřejmě v závislosti na sortimentu a na vlastních kamenných prodejnách.“

    Online se kupovalo vše. Strmý růst hlásilo jídlo, chtěli jsme vyplnit volný čas

    Masivní růst zaznamenal segment jídla a potravin, který meziročně vzrostl o 47 %. „Lidé také hledali cesty, jak se doma zabavit a vyplnit volný čas. I proto rostly významně segmenty jako filmy knihy a hry, jídlo, sport, ale třeba i vybavení pro dům a zahradu,“ popisuje Tomáš Braverman. Na druhé straně žebříčku pak bylo oblečení, obecně luxusnější doplňky, šperky nebo parfémy.

    Segment

    meziroční růst

    Filmy, knihy, hry

    47%

    Jídlo a nápoje

    45%

    Sport

    43%

    Dům a zahrada a nábytek

    38%

    Sexuální a erotické pomůcky

    37%

    Bílé zboží

    35%

    Dětské zboží

    30%

    Elektronika

    28%

    Kosmetika a zdraví

    25%

    Oblečení a móda

    22%

    Stavebniny

    17%

    Hobby

    12%

    Auto-moto

    7%

    Mezi skokany roku se řadí samozřejmě kategorie jako jsou dezinfekce, úklidové prostředky, úklidové rukavice nebo teploměry. „Kromě těchto kategorií obsadily pomyslné žebříčky prvenství například domácí pekárny, které opanovaly první vlnu pandemie. Během druhé vlny to pak byly webkamery. Zájem o produkty, které zpříjemní lidem čas nucený trávit jen doma potom potvrzují kategorie jako malování podle čísel nebo e‑booky,“ dodává Tomáš Braverman. Nejprodávanějšími elektronickými knihami jsou Prak od Michala Vrby, 40 dní pěšky do Jeruzaléma od Ladislava Zibury a To prší moře od Radky Třeštíkové.

    Doplňuje Jan Vetyška z APEKu: „Zákazníci začali oproti minulosti nakupovat zboží denní spotřeby. Potraviny, drogistické zboží, ale také například léky byly velmi poptávané. V těchto kategoriích vidíme velký potenciál růstu i do budoucna, jelikož jsou stále více dostupné i pro obyvatele mimo velká města. Rozvoji on-line prodeje také pomáhá stále širší nabídka způsobu doručení zboží včetně velmi populárního osobního odběru.

    TOP meziroční skokani na internetu

    Dezinfekce

    Domácí pekárny

    Webkamery

    Teploměry osobní

    Úklidové rukavice

    Malování podle čísel

    Šátky

    E-book elektronické knihy

    Vibrátory

    Knihy

    E-commerce příští rok? Udržet růst bude extrémně těžké

    „Rok 2020 byl opravdu extrémní. Online hráči měli štěstí, že jim koronakrize hrála do karet. Nikdo neví, co bude příští rok, ale nedá se předpokládat, že tento trend bude udržitelný – ba spíše naopak. I když se lidé naučí online nákupům důvěřovat trochu víc, budou spíš šetřit a každý výdaj domácnosti budou zvažovat, a tak bude velkou výzvou tento rok alespoň vyrovnat,“ doplňuje šéf nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman.

    Jan Vetyška téma uzavírá následovně: „Očekáváme, že rok 2021 přinese české e‑commerce další úspěchy, přestože zachování tempa růstu bude velmi obtížné. Věříme, že pozitivní zkušenost s on-line nakupováním z letošního roku bude pro další vývoj klíčová a zákazníci budou e‑shopy nadále hojně využívat.“

    Sdílet